در فضیلت و وجوبِ حجاب در اسلام ابهامى وجود ندارد، و آن ، در کمالِ خود، همان بهترین است براى بانوان که بر افراد متمایل به تقوى و پاکدامنى ، و یا زخم دیده هاى از بى عفتى به سادگى روشن است که حِفاظ حجاب در واقعیّت خود حفاظ مصونیّت از انحرافاتِ ویرانگر و هم حصارِ آرامش است .


در مقدمه آیه حجاب در سوره مبارکه نور، به مردان امر مى شود که از نگاه (بر نامحرم ) چشم بپوشند، و این مورد، مقدّم بر هر توصیه دیگر، در امر به بانوان نیز تکرار مى شود، چرا که اغلب مفاسدِ بزرگ گاه با یک نگاه شروع مى شود، و تغافل از آن چه بسیار دامن ها را آلوده ، خانواده ها را از هم پاشیده و بلاها را فرود مى آورد، لذا نگاه (بر نامحرم ) اصل بدحجابى هاست ، و استثنائات لحظه اى آن نیز، با شرایط پیچیده اى که دارد، چون غذاى شبهه ناک ، نتیجه اى مبهم دارد.

حجاب واجبى عینى و فضیلتى سازنده ، و هم مستجمع نعمات بسیار است ، و فطرتِ به دور از آلودگیها در هر کجا که باشد، خواه ناخواه ، در مقابل این نماى پاکدامنى ، خضوع مى نماید، و چه بسیار مردمى ، از زن و مرد، که در توجه به این عطیّه الهى ، دین خود را مى یابند و به اسلام روى مى آورند.

پس حجاب ، در پوشش جسمِ تنها، و نه بدون آن ، کامل نمى شود، بلکه جسم و روح هر دو را به هماهنگى ندا مى دهد و در آن ، چشم دیده بانى مشترک است و نگاه ، قدم اول در فلسفه حجاب است که زن و مرد یعنى هر دو را شامل مى شود. از مهربان خداوندى در حالى که کیفیّت صدا بُعدِ دیگرى از آن و آیه دیگرى از قرآن کریم است .

انجام همه امورى که خداوند تبارک و تعالى دستور فرموده است ، گوئى یارى نمودن به خداست که متقابلا خداوند انسان را یارى مى کند و مدد مى دهد، و هر لغزش و خطا از اوامرِ الهى چون قطرات سیل به هم مى پیوندد، و ویرانگریهاى فراوان و گرفتاریهاى روحى و جسمى ، عذاب ها و امراض دانسته و نادانسته به همراه مى آورند و چه بسیار از نعمتها را سلب.