چکیده
علم و جهل موضوع شناختهشدهای است و همچنین مقوله ترویج علم در چند دههی اخیر بهصورت علمی موردمطالعه قرارگرفته است و تحت عنوان مشارکت عمومی در علم، نتایج خوبی در این زمینه به وجود آمده است. امّا مقوله مروجین جهل موضوع نوپا و نیازمند پژوهش است. هرچند در طول تاریخ در مورد مروجین جهل مطالب پراکندهی گفتهشده است ولی هیچگاه مانند معرفتشناسی بهصورت یک حوزه مطالعاتی مستقل به آن نگاه نشده و موردبررسی قرار نگرفته است. در این مقاله سعی شده است که با رویکرد توصیفی و تحلیلی به معرفی ترویج کنندگان علم و جهل و همچنین شیوههای ترویج علم و جهل موردبررسی و تجزیهوتحلیل قرارگیری.