تردیدی نیست که هیچ دلیلی از قرآن وسنت صحیح رسول الله صلی الله علیه و آله، برای مشروعیت، خلافت ابوبکر، عمر و عثمان و جود ندارد.

خود نقل می­کند که عمر بن خطاب در زمان احتضارش، گفت: «إِنْ أَسْتَخْلِفْ فَقَدِ اسْتَخْلَفَ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنِّى أَبُو بَکْرٍ ، وَإِنْ أَتْرُکْ فَقَدْ تَرَکَ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنِّى رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله علیه وسلم» (صحیح بخاری ج 8، ص 124، ح7218)

اگر جانشین انتخاب کنم کاری کرده ام کسی که از من بهتر بود یعنی ابو بکر انجام داده است، اگر ترک کنم به درستی کاری کردم که کسی از من بهتر بود یعنی رسول الله صلی الله علیه وسلم، ترک نموده است.