جابر بن عبد اللَّه گفت: از پیامبر خدا شنیدم که درباره على ویژگی‌هایی می‌فرمود که اگر یکى از آن‌ها در همه مردم باشد، برایشان بسنده است:

«على نسبت به من، چون خودم است. پیروى از او، پیروى از من و نافرمانى از او، نافرمانى از من است».

«هر کس از على جدا شد، از من جدا شد و هر کس از من جدا شد، از خداى جداشده است».

«على با حق است و حق با اوست. از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض بر من وارد شوند».

«على نسبت به من، مثل هارون نسبت به موسى علیه‌السلام است».

«جنگ با على، جنگ باخداست و صلح با على، صلح باخداست».

«حزب على، حزب خداست و حزب دشمنانش، حزب شیطان است».

«دوست على، دوستِ خداست و دشمنش، دشمن خداست».

«على، حجّت خداست و جانشین او در میان بندگانش».

«هر که من مولاى اویم، على مولاى اوست».

«دوستى على، ایمان و دشمنی‌اش کفر است».

«على، تقسیم‌کننده بهشت و دوزخ است».

«على از من است و من از علی‌ام».

ابن بابویه، محمد بن على، الخصال ، ج 2، ص 496- قم، چاپ: اول، 1362ش