اگرچه برای اهل تحقیق بابصیرت، خلافت بلافصل علی(ع) پوشیده نیست. امّا برای یاد آوری به چندحدیث ازکتب اهل سنت اشاره می­شود:
1. رسول خدا (ص) دست علی را گرفت و چنین فرمود: «إن هذا أخی و وصی و خلیفتی فیکم فاسمعو له و أطیعوا» ([1])، هان ای خویشاوندان من بدانید که علی برادر و وصی و خلیفه من در میان شما است، حرف او را بشنوید و از او پیروی کنید.

[1]. طبری، محمد بن جریر. تاریخ طبری، ج 1، ص 543. بیروت: دار الکتب العلمیه.


2. رسول خدا فرمود: «أَنْ تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى، إِلا أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ، وَأَنْتَ خَلِیفَتِی فِی کُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِی» ([1])؛ آیا راضى نمى‌شوى که منزلت تو براى من همانند منزلت هارون براى موسى باشد، جز این‌که تو پیامبر نیستى و این‌که تو بعد از من، جانشین من در میان همه مؤمنان هستی.

3. رسول خدا (ص) خطاب به علی (ع) فرمود: «انه لاَ ینبغی أَنْ أَذْهَبَ الا وَأَنْتَ خلیفتی» ([2])، شایسته نیست که من از میان مردم بروم، مگر این‌که شما جانشینی من باشی.

4. رسول خدا (ص) فرمود: «ان عَلِیًّا منی وأنا منه وهو ولی کل مُؤْمِنٍ بعدی» ([3])، به‌راستی علی از من است و من از او هستم و او سرپرستی همه مؤمنان پس از من است.

5. رسول خدا (ص) فرمود: «انْتَهَیْتُ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى، فَأُوْحِیَ إِلیَّ فِی عَلِیٍّ بِثَلاَثٍ: إِنَّهُ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ، وَسَیِّدُ الْمُسْلِمِینَ، وَقَاِئدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ إِلَى جَنِّاتِ النَّعِیمِ» ([4])؛ هنگامی‌که در شب معراج به سدره المنتتی رسیدم، خداوند به من درباره علی (ع) سه چیز وحی کرد: به‌راستی‌که او پیشوای پرهیزکاران، سردار مسلمانان و جلوداران روسفیدان به‌سوی بهشت سرشار از نعمت خداوند است.

6. رسول خدا (ص) فرمود: «من کنت مولاه فعلى مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و ابغض من أبغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله» ([5])؛ خدایا دوست بدار هر کس که علی را دوست می‌دارد و دشمن بدار هر کس را که او را دشمن می‌دارد و بغض و کینه داشته باش به هر کس که بغض و کینه او را در دل دارد و یاری کن کسی را که او را یاری می‌کند و خوار گردان کسی را که او را خوار کند.

[1]. الشیبانی، عمرو بن أبی عاصم الضحاک. السنة. تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، ج 2، ص 603، بیروت: المکتب الإسلامی، الطبعة: الأولى، 1400 هـ.
[2]. الحاکم النیسابوری، محمد بن عبدالله أبو عبدالله. المستدرک على الصحیحین، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، ج 3، ص 143. بیروت: دار الکتب العلمیة. چاپ اول -1411 هـ - 1990 م.
[3]. الشیبانی، أحمد بن حنبل أبو عبدالله. مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 437. مصر: مؤسسة قرطبة.
[4]. اصفهانی، ابونعیم. معرفة الصحابة، ج 3، ص 1587.
[5]. الهیثمی، علی بن أبی بکر. مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9، ص 105. بیزوت: دار الریان للتراث/‏دار الکتاب العربی. چاپ، 1407