2. اگر خلافت به انتصاب خدا وتبلیغ رسول خدا(صلی الله علیه واله وسلم) باشد آن گونه که شیعه می گوید، مسأله خلافت جزء دین است، چون آنچه را پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) از ناحیه الهی تبلیغ می کند جزمعارف وعقائد واحکام دین است، پس باتوجه به این حقیقت انکارخلافت انکار اسلام است.
3. اگر خلافت انتصابی باشد
چنانکه شیعه معتقد است، در این صورت اگر مسأله خلافت وامامت را جزء مسائل دینی
بدانیم بدعت در دین لازم نمی آید. چون مسأله خلافت جزء دین است.
4. اگرخلافت به انتصاب خدا وتبلیغ رسول خدا(صلی الله علیه واله وسلم ) باشد پیروی از چنین خلیفه وامام برای همه مسلمانان در سراسر عالم تا روز قیامت واجب ولازم است، چون خلافت جزء دین است و دین محمد (صلی الله علیه واله وسلم) تاروز قیامت ادامه دارد.