8. علی عالم‌ترین مردم است
  پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمودند: «أَعْلَمُ أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ» ( 1  )، داناترین امّت من بعد از من على بن ابى‏طالب (ع) است. عبداللّه بن مسعود مى‏گوید، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «قُسِمَتِ الْحِکْمَةُ عَلَى‏ عَشَرَةِ أَجْزَاءٍ فَأُعْطِیَ عَلِیٌّ تِسْعَةً وَ النَّاسُ جُزْءاً وَاحِد» (  2)، حکمت و دانش به ده جزء تقسیم شده است و به على نه قسمت آن و به مابقى مردم یک دهم داده شده است.


تمامى علوم بشرى و پیشرفت‏هاى آن جزء همان یک دهم است، و علم على (ع) نه برابر دانش تمامى بشریت است. ونیز فرمود: «أنامَدِینَةُ الْعِلْمِ وَعَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْیَأْتِهِ من بَابِهِ» ( 3  )، من شهر علم هستم و على دَرِ آن است پس هر کس اراده دانش دارد باید از درب وارد شود.
پیامبر اکرم (ص) بعد از تزویج فاطمه به على (ع) به دختر خود فرمود: «زَوَّجْتُکَ خَیْرَ أَهْلِی: أَعْلَمُهُمْ عِلْماً، وَأَفْضَلُهُمْ حِلْماً، وَأَوَّلُهُمْ سِلْماً» (  4 )،  تو را به تزویج بهترین بستگانم و اهلم درآوردم، که از نظر دانش داناترین، و از نظر حلم و بردبارى برترین، و از نظر اسلام اوّلین مى‏باشد.

1. الدیلمی الهمذانی، شیرویه بن شهردار. لفردوس بمأثور الخطاب، ج 1، ص 370. تحقیق : السعید بن بسیونی زغلول. بیروت: دار الکتب العلمیة. چاپ اول، 1406 هـ.

[2. اربلى، على بن عیسى. کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج 1، ص 113. تبریز: بنی هاشم. چاپ: اول، 1381 ق.

[3] . الطبری، محمد بن جریر. تهذیب الآثار وتفصیل الثابت عن رسول الله من الأخبار، ج 3، ص 105، ح 173. تحقیق : محمود محمد شاکر. القاهره: مطبعة المدنی. 

[4] . السیوطی، جلال الدین عبد الرحمن. جامع الاحادیث (الجامع الصغیر وزوائده والجامع الکبیر)، ج 4، ص 450، ح 12736.