5. حق با علی است و علی با حق
به تعبیر دیگر حضرت فرمود: «عَلِیٌّ
مَعَ الْحَقِّ، وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ مَعَهُ حَیْثُمَا دَارَ»
( 2 )، على، با حق است و حق با على، که به هر طرف او بگردد، حق با او
میگردد.علی
معیار سنجش حق و باطل است. طبق روایات متواتر از شیعه و اهل سنّت، پیامبر
اکرم (ص) فرمودند: «الحق مع علی وعلی مع الحق لن یزولا حتى یردا على الحوض»
( 1 )، همواره حق با علی (ع) و علی با حق است این دو از هم جدا نمیشود تا
در کنار حوض بر من وارد شوند.
این حدیث در کتب اهل سنت با این تعبیر نیز نقل شده است: «اللهم أدر الحق مع علی حیث ما دار» ( 3 )
پیامبر اکرم (ص) به خوبی میدانست که امتش در امر خلافت، اختلاف پیدا میکند و لذا با یک قاعده کلی معیار سنجش حق از باطل را مشخص نمود، که اگر کسی به جهات مختلف دچار شبه شد، با این معیار حق را از باطل بشناسد؛ و از طرف برای هیچ کسی عذر و بهانه ای باقی نگذاشته تا در روز قیامت در دادگاهی عدل الهی عذر بیاورد که من نتوانستم حق را از باطل تشخیص دهم.
1. اصفهانی، حسین ین محمد. محاضرات الإدبا، ج 2، ص 496. بیروت: دار القلم. چاپ 1420 ه.
2. مفید، محمد بن محمد. الفصول المختارة، ص 97. قم: کنگره شیخ مفید، چاپ، اول، 1413 ق.
3. الدارقطنی، أبو الحسن علی بن عمر. موسوعة أقوال الدارقطنی، ج 1، ص 22.