3. نخستین کسی که از پیامبر خدا (ص) به صورت علنی حمایت کرد.
 شیعه و اهل سنت اتفاق نظر دارند بر این که در جریان [یوم الدار] علی (ع) حمایت خود را از پیامبر (ص) اعلام کرده و پیامبر نیز در همان اولین روز علی (ع) را به عنوان برادر و وصی و جانشین خود معرفی نمود.
یامبر اسلام (ص) پس از سه سال دعوت مخفیان، سر انجام مأمور شد که دعوت همگانی خود را از طریق خویشاوندان و بستگان آغاز کند؛ «وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِین» ( 1 )، بستگان نزدیک خود را از عذاب الهی بیم ده.
   پیامبر (ص) پس از این دستور چهل و پنج نفر از بزرگان بنی هاشم را به مهمانی دعوت کرد، و پس از صرف غذا سخنان خود را آغاز کرد و در پایان فرمود: «وَ قَدْ أَمَرَنِیَ‏ اللَّهُ‏ أَنْ‏ أَدْعُوَکُمْ إِلَیْهِ، فَأَیُّکُمْ یُوَازِرُنِی عَلَى هَذَا أَالأمْرِ عَلَى أَنْ یَکُونَ أَخِی وَ وَصِیِّی وَ خَلِیفَتِی» ( 2 )، خدایم به من فرمان داده است که شما را به وحدانیت او و رسالت خویش دعوت کنم. چه کسی از شما مرا در این راه کمک می‌کند تا برادر و وصیّ و نماینده من در میان شما باشد؟
    در این هنگام علی (ع) برخواست و گفت ای پیامبر خدا، من تو را در این راه یاری می‌کنم. پیامبر دستور داد که علی بنشیند و دو بار دیگر این سئول را تکرار نمود و هر بار علی (ع) برخواست و آمادگی خود را اعلام کرد. سپس پیامبر (ص) دست علی را گرفت و چنین فرمود: «إن هذا أخی و وصی و خلیفتی فیکم فاسمعو له و أطیعوا» ( 3 )، هان ای خویشاوندان من بدانید که علی برادر و وصی و خلیفه من در میان شما است، حرف او را بشنوید و از او پیروی کنید.
  1. سوره، شعرا، (76)، آیه 214.
 2 . طبری، محدبن جریر. تهذیب الآثار، ج 3، ص 63. قاهره: مطبعة المد نی.
3. طبری، محمد بن جریر. تاریخ طبری، ج 1، ص 543. بیروت: دار الکتب العلمیه.