8. آیه اولی الامر:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم» ( 1)، اى افرادى که ایمان آورده‏اید! خدا و رسول و صاحبان امر خود را اطاعت کنید.

اولوالأمر چه کسانى هستند؟
مفسرین اهل سنت در این مسئله اختلاف نظر دارند، بعضی از مفسرین اهل سنت معتقدند که منظور از اولوالأمر حکام و سلاطین است. بعضی دیگر معتقدند که منظور از اولوالأمر علما و فقها است. بعضی دیگر معتقدند که منظور از این کلمه خلفاى چهارگانه نخستینند؛ و بعض دیگر معتقدند که منظور از اولوالأمر صحابه و یاران پیامبر (ص) است.
   مفسرین شیعه در این زمینه اتفاق نظر دارند که منظور از اولوالأمر، امامان معصوم مى‏باشند، و این مقام از طرف خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص) به آن‌ها سپرده شده است، و غیر آن‌ها را شامل نمى‏شود. چنانکه پیامبر اسلام (ص) خطاب به حضرت علی (ع) فرمود: «اما ترضى ان تکون منى بمنزلة هارون من موسى حین قال اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ فقال عز و جل (وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم)» ( 2 )،‏ آیا دوست ندارى نسبت به من همانند هارون (برادر موسى) نسبت به موسى (ع) باشى، آن زمانى که موسى به او گفت: در میان بنى اسرائیل جانشین من باش و اصلاح کن، سپس خداوند عز و جل فرمود: «وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم». حدیث منزلت در کتب معتبر شیعه و اهل سنت آمده است. معتبرترین کتب روایی اهل سنت این حدیث را این گونه نقل می‌کند که پیامبر اکرم (ص) خطاب به حضرت علی (ع) فرمود: «أَمَا تَرْضَى ان تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ من مُوسَى» (3 )، آیا دوست ندارى نسبت به من همانند هارون نسبت به موسى (ع) باشى. یعنی همان گونه که هارون خلیفه و جانشین حضرت موسی بود، علی (ع) خلیفه و جانشین پیامبر اسلام (ص) است. مگر نبوت چون که باب نبوت با آمدن پیامبر اسلام (ص) بسته شد.
  1. سوره، نساء، (4)، ایه 59.
 2 . مرعشی نجفی، سید شهاب الدین. شرح احقاق الحق، ص 425. قم: مکتبه آیة مرعشی نجفی.
 3 . القشیری النیسابوری، مسلم بن احجاج. صحیح مسلم. تحقیق: محمد فواد عبدالباقی، ج 4، ص 1871، ح 2404. بیروت: دار احیاء التراث العربی.