6. آیه صادقین

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقین»  (1)، ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا پروا کنید و با راست‌گویان باشید.
گرچه صادقین مفهوم وسیعی دارد ولی در روایات متواتر از طریق شیعه و اهل سنت آمده است که مقصود از «الصَّادِقِینَ»، در این آیه محمّد (ص) و آل محمد (ع) می‌باشند. ( 2، 3، 4 ).
  نافع، از عبد اللَّه بن عمر، در تفسیر این آیه چنین نقل مى‏کند که خداوند نخست به مسلمانان دستور داد که از خدا بترسند، سپس فرمود: کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ یعنى مع محمد و أهل بیته (با پیامبر اسلام و خاندانش باشید) ( 5 ).
   علاوه بر این «اگر مفهوم صادقین در آیه عام باشد و همه مؤمنان راستین و با استقامت را شامل گردد باید گفته شود و کونوا من الصادقین از صادقین باشید، نه با صادقین باشید (دقت کنید).این خود قرینه روشنی است که صادقین در آیه به معنی گروه خاصی است.» ( 6  )
    بنابراین یکی از اوصاف امام صداقت است، امام کسی است که در گفتار و رفتار صادق است.
    نکته دیگر این که خداوند متعال در این آیه دستور می‌دهد که وظیفه مردم همراه بودن با امام و پیروی از امام است، اطاعت از امام اطاعت از خدا است مخالفت با امام مخالفت با خدا است.
  1. سوره، توبه، (9)، آیه 119.
 2 . بحرانی، سید هاشم . البر هان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 864.تهران: مؤسسه البعثه. چاپ 1415 ق.
3. محمد بن الحسن بن فروخ الصفار. بصائر الدرجات الکبری. تحقیق میرزا محسنی کوچه باغی، ص 51. تهران: مؤسسه اعلمی. چاپ 1362 ش.
4. کلینی، محمد. تحقیق علی اکبر غفاری، الکافی، ج 1، ص 88.. تهران:دارالکتب اسلامی آخوندی. چاپ چهارم 1365 ش.
 5 . ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب، ج 2، ص 288.نجف اشرف: مکتبه الحیدریه. چاپ، 1376.
  6. مکارم شیرازی، ناصر. تفسیر نمونه، ج 8، ص 182.تهران: دارالکتب الاسلامیه. چاپ 1374 ش.