2. آیه ولایت
  «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون‏» ( 1)؛
سرپرست و ولی شما، تنها خدا است و پیامبر او و آن‌ها که ایمان آورده‏ اند، همان‌ها که نماز را برپا مى‏دارند و در حال رکوع، زکات مى‏دهند.

علماء شیعه اجماع دارند بر این‌که این آیه درباره علی بن ابی‌طالب نازل‌شده است. بعضی از علماء اهل سنت نیز ادعای اجماع نموده است بر این‌که این آیه درباره علی بن ابی‌طالب نازل‌شده است. ازجمله:
 الف. قاضی عضد الدین ایجی (متوفای 756 هـ) در کتاب المواقف که از مهم‌ترین کتاب‌های عقایدی اهل سنت به شمار می‌رود، دراین‌باره می‌نویسد: «وأجمع أئمّة التفسیر أنّ المراد علی» ( 2)؛ تمام پیشوایان تفسیر اجماع دارند بر این‌که این آیه درباره امام علی (ع) نازل‌شده است.
 ب. سعد الدین تفتازانی دراین‌باره می‌نویسد: «نزلت باتفاق المفسرین فی علی بن ابی‌طالب رضی‌الله‌عنه حین أعطى السائل خاتمه وهو راکع فی صلاته» ( 3)؛
این آیه، به‌اتفاق مفسران در حق علی بن ابی‌طالب (ع) بعدازآن که در حال رکوع نماز به سائل انگشتر داد نازل‌شده است.
 ج. شهاب‌الدین آلوسی در تفسیر خود می‌گوید: «و غالب الأخباریین على أنها نزلت فى على کرم الله تعالى وجهه» ( 4)؛ اکثر صاحبان روایت بر این باورند که این آیه درباره علی کرم الله وجهه نازل‌شده است.
   با توجه به تصریحات علمای اهل سنت و شیعه بر اجماعی بودن این مطلب، جای تردیدی برای اثبات مطلب باقی نمی‌ماند، مگر برای اهل عناد و لجاجت که این گروه هیچ‌وقتی حق را نه پذیرفته و نمی‌پذیرد.
 1. سوره مائده، (5)، آیه 55.
 2. الإیجی، ‌عضد الدین عبد الرحمن بن أحمد. المواقف. تحقیق: عبدالرحمن عمیرة، ج 3، ص 601. بیروت: دار الجیل. چاپ اول 1417 هـ، 1997 م.
3 . التفتازانی، سعد الدین مسعود بن عمر بن عبد الله. شرح المقاصد فی علم الکلام، ج 2   ص 288، پاکستان: دار المعارف النعمانیة. چاپ اول 1401 ه، م 1981.
 4. الآلوسى البغدادی، العلامة أبى الفضل شهاب الدین السید محمود. روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج 6 ص 167. بیروت: دار إحیاء التراث العربى.